Temel Bilgiler
Müzik,iki önemli bileşenin eseridir: melodi ve ritim.
Biz davulla ilgili sohbetlerimizde müziğin omurgası olan ritim üzerinde
duracağız
Davul seti, ritim enstrümanlarının en modernize olmuş şeklidir.
Alıştığımız şeklini bulduğundan beri gün geçtikçe yeni formlar (set-up)
kazanmaktadır.
Standart bir davul setini oluşturan parçalar:
1. Bas davul (kick)
2. Trampet (snare)
3. Tomlar (toms) [sayısı değişir]
4. Ziller (cymbals) [hi-hat , ride , crash vs.]
5. Sehpalar (hardware)
6. Tabure (throne)
Davul çalmayla ilgili bilmemiz gereken temel noktalar:
1. Denge: Davul, dört uzvumuzu kullanarak çaldığımız bir enstrüman
olduğundan, öncelikle dikkat edilmesi gereken şeyler oturduğumuz tabure,
yüksekliğimiz ve dengedir. Tabureye, tüm ağırlığımızı taşıyabileceği
kadar dik oturmalı, bacak ve kollarımızı rahatça hareket ettirebilecek
bir dengeyi sağlamalıyız.
2. Yaklaşım: Bu dengeyi en iyi şekilde elde etmek için davula bir sporcu
gibi yaklaşmalıyız. Çünkü denge, kaslar, vuruşlar, kondisyon ve düzenli
soluma davuldan çıkan sesleri büyük ölçüde değiştirir.
3. Vuruş teknikleri: Elimizdeki bir çift baget ve bacaklarımızla davul
üzerinde uygulayabileceğimiz birçok vuruş tekniği vardır. Burada da
önemli olan hangi tekniğin nasıl tınladığını bilip tarz içinde bir
tercih yapmak ve ahenkli sesler çıkartmaktır. Sabırla çalışılması
gereken bu tekniklerden ileride bahsedeceğiz.
4. Zaman: Zaman, her müzisyen için çok önemli olan ancak ritim
enstrümanları ve özellikle de davulcu için varoluş nedeni olan bir
kavramdır. Bu noktada kısaca metronom'dan bahsetmeliyiz. Metronom,
tempoyu yani düzenli zaman aralıklarını, sesli ve/veya ışıklı olarak
gösteren bir araçtır. Örneğin, 92 tempo, 126 tempo vs. gibi belirtilen
rakamlar, bir dakika içinde yapılan düzenli (eşit aralıklı) vuruş
sayısını gösterir. Bu da gösterir ki , 60 tempo dediğimizde dakikada 60
vuruşu - yani bir saniyeye eşit bir zaman dilimini, aynı şekilde, 120
tempo dediğimizde de saniyede 2 vuruşu kastetmiş oluyoruz. Tempo, aksi
belirtilmedikçe, müzikteki dörtlük notaları (bir vuruşluk notaları)
temsil eder.
Zaman Değerleri
Her enstrüman için gerekleri olan notalar ve değerleri aşağıda
gösterildiği gibidir. Burada verilenler, başlangıçta davul öğrencilerine
gerekli gördüğümüz kadarıyla, sınırlıdır. Üçlemeler, noktalı notalar,
atmışdörtlük notalar vs. den yeri geldikçe bahsedeceğiz.
Davulda Notasyon
Davulda notaların gösterimi, diğer enstrümanlara göre daha pratiktir.
Davul setindeki her parçayı temsil eden bir nota ya da sembol vardır. Bu
notaların yerleri, kitaplara göre küçük değişiklikler gösterir ancak
biz aşağıdaki notasyon üzerinde çalışacağız. İleride gerektikçe, daha
fazla parçalı bir "set-up" için yeni notalar tanımlayabiliriz.
Temel Ritimler 1
Rock
Temel ritmler derslerinde rock, funk, reggea, blues, jazz, latin gibi
stillerde temel olan paternlere (ritm kalıpları) bir göz atacağız. Bu
dersde, rock stiliyle ilgili birkaç patern ve ipucu sizi bekliyor..
Aşağıda üç ayrı patern görüyorsunuz. Her bir paterni üç aşamada çalmaya
çalışacağız. Step 1, 2, 3 diye adlandırdığımız bu aşamalar, bizi
paternleri en iyi şekilde hissetmek ve çalabilmek için hazırlayacak.
Step 1: Rock stilinde zamanı sayan, müziği ve diğer arkadaşları (bas,
gitar, vs.) yönlendiren enstrümanımız hi-hat ya da ride zilimiz olacak.
İlk aşamada, zildeki vuruşlarımızı kararlı ve temponun içinde tutmaya
çalışmalıyız. Zildeki kararlılık bizim kik ve trampette çalacağımız
notaları etkileyeceği gibi grupdaki diğer arkadaşların çaldıklarını da
etkileyecektir. Unutulmaması gereken şey, bir grup içinde zamanı koruma,
tempoyu güçlü bir şekilde hissettirme işi davulcunundur. Grup
arkadaşlarınız gitar, bas, klavye vs. çalarken, ya da şarkı söylerken
sırtlarını davulun ritmine yaslayabilmeliler. Bunu sağlayan da zamanı
veren vuruşlarınızdaki kararlılık olacak.
Step 2: İkinci aşamada, trampetleri yerleştireceğiz. Yukarıdaki
örneklerde trampet vuruşları 4/4 lük bir zamanın 2. ve 4. vuruşlarına
denk geliyor. Diğer alternatifleri de deneyebilirsiniz.
Step 3: Bas davulla yani kikle çaldığımız notalar, bas gitarın
çaldıklarıyla kenetlenmelidir. Bu aşamada kikleri ekliyelim ve bas
gitarı duymaya çalışalım. Eğer bir basçı arkadaşınızla
çalışabiliyorsanız zaten şanslısınız demektir.
Bu üç aşamayı sindire sindire çalışın. Sonunda duyduğunuzdan memnun
kaldıysanız size bir aşama daha önerelim. Dediğimiz gibi 1. aşamada
çaldığınız zil vuruşları gruba olduğu kadar size de rehberlik edecek. Bu
yüzden paterni iyice benimsediğinizde zilleri çalmayı bırakın ve sadece
kik ya da trampet vuruşlarını yapın. Ziller olmadığı halde zamanı
koruyabiliyor olmalısınız. İyi çalışmalar..
var GGAff = {id:15458, width:753, height:90, direction:"Vertical", performance:"high"};
GGAff.errorMessage = '';
Bateri, Fransızca'dan gelmiş bir kelimedir. Vurmalı çalgılar takımına denir. Şarkılarda ritim tutmaya yarar.
Çoğunluğun düşündüğü gibi bateri (davul) çok hızlı olmaktan ibaret değildir. Denge ve akıcılık gerekir. Düzenli olarak metronom ile çalışmalı ve single-stroke, double-stroke, paradidle, double paradidle, üçlemeler, altılamalar gibi el teknikleri, dörtlük ritmin üzerine dörtlük, sekizlik, onaltılık kick vuruşları gibi sağ ayak teknikleri (eğer twin pedal tercih edilirse sol ayak için de aynı egzersizler uygulanabilir), hi-hat ile dörtlük,sekizlik,onaltılık saymak gibi sol ayak teknikleri ve tabiki el-ayak kombinasyonları gibi teknikler üzerinde alıştırma yapılmalıdır. Bu müzik aleti müzik kulağı gerektirir. Fakat müzik kulağınız çok iyi değilse bu enstrümanı notalı bir şekilde de kullanabilirsiniz. İnanılmaz aksak eserler mevcuttur ve bunun için şunlar gerekir; Müzik Kulağı, Düzenli Alıştırma, Denge. Bunlardan hiçbiri olmaz ise ve sadece çok hızlıysanız hiçbir işinize yaramaz... Bateri ne kadar hızlı alet gibi görünsede yavaş müzikler daha zevk vericidir ve eğlencelidir.
Standart bir bateri, genelikle 5 parça davul ve 3 parça zilden oluşur. Davullar tom 1 (high tom), tom 2 (mid tom) floor tom (low tom), trampet (snare) ve pes davul (cross, kick, bass drum) dan ve crash, hi-hat, ride 3 lü zil takımından oluşur. bu standartların dışında davula mid tomun yüzey alanına oranlı (örneğin 10' se 8', 12' se 10') lik bir mid tom, ayrıca floor tomun yüzeyine oranlı (örneğin 14' se 16', 16' se 18') bir floor tom daha eklenebilir. Davul kitleri tamamen kişinin isteğiyle düzenleneblir. Darbuka dahi ekleyen davulcular mevcuttur. Bununla beraber, zil seçenekleri de yeni crashler, splashler, chinalar, raw ve cow beller, sentez ziller olan ride-crash, splash-china, splash-crash, vb. eklentilerle çoğaltılabilir.
Bateride davulların dışında aksamlar da mevcuttur. Zilleri sabtlemek için stand adı verilen sehpalar kullanılır. bunlar genellikle T ve normal sehpalar olarak ikiye ayrılır. rok standler ise üzerinden birde çok T sehpa bulundurabilen geniç köprü şeklindeki aksamlardır. Ayrıca kick davulunu kullanmak için single ve twin pedalar mevcuttur.
Davul çalmak için kullanılan sopalara baget denir. Fakat müzik türüne göre baget yerine fırça ya da tokmak da kullanılabilir.
Değişik kalınlıklarda ve uzunluklarda bagetler mevcuttur. Çok ince bagetler genellikle jazz müzikte kullanılır. En çok kullanılan baget türleri, 5A ve 5B dir.
Akustik davul üzerinde çalarken demir baget kullanılması birçok profesyonel müzisyen tarafından zararları nedeniyle önerilmez. Bu zararlar elbette ki ekipmana verilecek zarardır. Ancak eğer davulcu padde çalışacaksa normal bagetin yanında demir baget tavsiye edilir. Zira bu ağır bagetle çalışan davulcunun elleri ve bilekleri güçlenecek, daha sonra normal bagete geçtiğinde daha hızlı çalabilecektir.
Davul, bilinen en eski vurmalı çalgılardan biridir. Ahşap, maden ya da pişmiş topraktan silindirik bir gövdeye gerilen deriden oluşur. El ya da sopayla çalınır. Biçimi değişse de dünyanın heryerinde ve her toplumda kullanılan bir çalgıdır.
Bateride 1 numarayla gösterilen davul
Davulun diğer adları; köbürge, küvgür, tuğ, tavul, tabıl (babl)dır. Davul çalanlara davulcu, tabilzen, tabbal gibi adlar verilirdi. VIII. yüzyılda 'köbürge', daha sonraları 'tuğ' ve XI. yüzyılda 'küvrüğ' adını almıştır.
alıntıdır